שלב רביעי: תכנון מול יועצים ותוכניות -אדריכל, חשמל, תקשורת, מיזוג, מתח נמוך, זגגות, נגרות, תאורה, אקוסטיקה, בטיחות אש, נגישות אינסטלציה ועוד…

תחילתו של שלב זה, עם סיום שלב התכנון האדריכלי.

היינו יכולים לציין כי גם שלב זה חשוב ומרכזי בפרויקט, אך הדבר נכון לכל שלבי הפרויקט ולכן, מתוך הנחת יסוד זו, נמנע מלציין זאת שוב 🙂

לאחר אישורנו לתוכנית האדריכלית, מתבצעים כמה תהליכים מקביליים שחשיבות סיומם ורציפותם הינה קריטית לעמידה בלוחות הזמנים.

תכולת שלב זה תלויה בשיטת העבודה שנבחרה בעת החתימה על החוזה – האם הלקוח (השוכר) אחראי על השיפוץ או המשכיר. במידה והשוכר אחראי על התאמת הנכס (השיפוץ), עליו לבחור קבלנים ויועצים אשר יישמו את התוכנית האדריכלית.

תפקידם של היועצים ההנדסיים הוא להוציא תוכניות על פי תחום עיסוקם ותפקידם, תוכניות אשר ישמשו את קבלני הביצוע ביישום.

כל תוכניות היועצים ההנדסיים יוגשו לאישורכם על מנת לאשרם בחתימתכם. על האחראי לנושא מטעמכם או יועץ חיצוני להבינם ולאשר אותם, על כלל סעיפיהם ותחומי המקצוע הנידונים בהם, וזאת בכדי להבטיח לכם תוכנית עבודה מקצועית ומספקת. אין זה מתפקידו של האדריכל לאשרם ועבודתם מול אותם יועצי תכנון מתבצעת ישירות (בין אם הם נשכרו על ידכם או "סופקו" על ידי משכיר הנכס. חשוב שהגורם המאשר יהיה מטעמכם, וזאת בנוסף לגורמים המאשרים מטעם המשכיר.

להלן רשימה חלקית של יועצים וקבלני ביצוע לדוגמא:

יועצים קבלני ביצוע
אדריכל / מעצב פנים קבלן גבס
יועץ חשמל / יועץ תקשורת קבלן תקרה אקוסטית
יועץ מיזוג קבלן מיזוג
יועץ תאורה קבלן חשמל
יועץ אקוסטיקה תקשורת
אינסטלציה נגרות
מתח נמוך זיגוג
כיבוי אש ריצוף / הנחת פרקט / שטיח קיר
יועץ בטיחות יועץ נגישות

עם סיום הכנת תוכניות העמדה על ידי מעצבים (תוכנית העמדת הקירות), ידרשו היועצים השונים לתכנן בהתאם לניסיונם, התקנים המחייבים והמפרט הטכני את הנושא שבתחום אחריותם.  לדוגמא, יועץ הבטיחות יידרש לאשר או להעביר הערותיו באשר לאי עמידת התוכניות בתקנים והאדריכל/ית יאלצו לשנות אותם עד לשביעות רצונו (לבעלי הניסיון המתאים, יש יכולת מסוימת לנהל משא ומתן על כל דרישה).

.

החוק מגדיר מרחק מקסימאלי בין עמדת העבודה של עובד או חדר ישיבות ליציאת המילוט הקרובה. במידה והמרחק בפועל ארוך בתוכניות המוצעות בשל חדרים הקיימים בדרכו אל היציאה נאלץ לשנות את תוואי המילוט. כמו כן קיימים תקנים לגבי רוחב מסדרונות, גודל, סוג וכיוון פתיחת הדלתות המכילות מספר אנשים גדול (לדוגמא חדר ישיבות) וכדומה.

התוכנית האדריכלית מתייחסת בעיקרה לתוכנית העמדה (הקירות והתקרות). כמו כן מצוינים בה מיקומם העקרוני של נקודות החשמל התקשורת וכדומה).

יועצי התקשורת והחשמל יקבלו את התוכניות העקרוניות ויוציאו תוכניות משלהם המתייחסות רק לתחום עיסוקם. תוכניות אלו יבוצעו על פי התקנים המקובלים והדרישות הטכניות שלנו כשוכרי הנכס, כמות שקעים, מיקום/גובה, הספק נדרש בכל שקע/אזור, חלוקה למעגלים אשר יוגדרו בארון החשמל, סוג אביזרי הקצה ופרטים רלוונטיים נוספים. בכל בניין דרישות שונות הקשורות לבטיחות ולפיהם יתכננו יועצי המתח הנמוך את מרכזיות גלאי העשן, אש, אזעקה, מיזוג ועוד.

יועצי התאורה (לרב יועצי החשמל), יעדכנו את כמויות גופי התאורה ומיקומם בתוכניות האדריכלית על פי המוגדר במפרט או רצון השוכר. התכנון מתבצע על פי כמות אור דרושה או מוגדרת במפרט ונמדדת ביחידות לומנס. כמו כן, יקבעו סוגי התאורה השונים על פי דרישתכם והמלצת מעצב/ת הפנים (בתקרות האקוסטיות, הנמכות התקרה, סינרים, תאורות לד, פלורוסנט, ספוטים, תאורה דקורטיבית, תאורת רקע וכדומה).

תוכניות האינסטלציה, בהתאם למיקום המטבח, חדרי שירותים, ספינקלרים (צינורות כיבוי האש הממוקמים בתקרה או בחלק העליון של הקיר ומופעלים באופן אוטומטי בעת פריצת שריפה), הידרנטים ו/או (ארונות כיבוי אש המכילים גלגלון) –  יתוכננו וימוקמו גם הם, על ידי יועצים נפרדים.

האדריכל יוציא גם תוכניות נגרות לכל פריטי הנגרות הדרושים לצורך ביצוע על ידי בעלי המקצוע המתאים (דלתות, דלפקים, מדפים, שולחנות מיוחדים וכדומה).

כמו כן יוצאו תוכניות חתכים של זגגות הרלוונטיים למשרד החדש (לרב חלונות ללא פתיחה כלפי פנים המשרד, חדרי ישבות וכדומה.

תוכנית תקרה תצא בנפרד ובה תתבצע פריסה של תקרות הגבס, הנמכות גבס וסינרים, פריסת חיפויים תקרות אקוסטיות ועוד.

קראו על השלבים הבאים בפרוייקט:

רובם המכריע של המבקשים לאתר משרדים חדשים מגדירים שטח נכס דרוש על פי הערכת "אצבע" ולא על פי תהליך סדור ומוגדר. זאת הטעות הראשונה שגוררת אחריה אילוצים רבים, הוצאות לא מתוכננות והתפשרויות שאינן מחויבות המציאות. התהליך הנכון לאיתור נכס מתחיל בשני אלמנטים קריטיים:..

להמשך קריאה לחצו כאן >>

לאחר שהגדרנו לעצמנו באופן מפורט את שטח המשרד הדרוש והתקציב נוכל להתחיל בשלב איתור הנכס.
שלב זה יכול להיערך עד מספר שבועות וכולל בין השאר ביקורים רבים בנכסים שונים המוצעים להשכרה, מו"מ על עלויות השכרת הנכס לקראת חתימה על חוזה, מו"מ על כל אחד מסעיפי חוזה…

להמשך קריאה לחצו כאן >>

שלב זה, הינו שלב מרכזי בפרויקט ומטרתו לתרגם את חזונכם האישי והעסקי לנראות שאמור לשדר המשרד החדש לעובדיכם וללקוחותיכם, כמו גם להיות פונקציונאלי ולשרת אתכם באופן האופטימאלי בעבודתכם היומיומית.

להמשך קריאה לחצו כאן >>

תחילתו של שלב זה, עם סיום שלב התכנון האדריכלי.
היינו יכולים לציין כי גם שלב זה חשוב ומרכזי בפרויקט, אך הדבר נכון לכל שלבי הפרויקט ולכן, מתוך הנחת יסוד זו, נמנע מלציין זאת שוב 🙂
לאחר אישורנו לתוכנית האדריכלית, מתבצעים כמה תהליכים מקביליים שחשיבות סיומם ורציפותם הינה קריטית לעמידה בלוחות הזמנים.

לחצו כאן להמשך קריאה על תכנון מול יועצי מערכות אלקטרו מכניות ונוספות >>

לאחר שהוכנו ואושרו סופית כל התוכניות (ולא לפני או במקביל), תחל עבודת הקבלנים. במידה ואנו בוחרים את בעלי המקצוע, עלינו לבחור בעלי מקצוע מנוסים, אמינים ומומלצים שיישמו את התוכניות.
כיצד בוחרים ולמה כדאי לשים לב ?

להמשך קריאה לחצו כאן  >>

לקראת מועד האכלוס המשוער (כחודשיים לפני) עלינו להתחיל ולהיערך לקראת העברת המשרד הקיים ואכלוס המשרד החדש.
ראשית עלינו לקחת בחשבון בשקלול כלל הפרמטרים את האפשרות של איחור במסירה. מקרה זה שכיח ובמקרים רבים מועד המסירה הוא היום האחרון האפשרי על פי החוזה, כולל תקופת האיחור "המותרת", לרב כ-30 יום.
עלינו להיערך לטיפול מעמיק בנושאים העיקריים הבאים, ועליהם נרחיב מיד:

להמשך קריאה לחצו כאן >>

מה שנראה על פניו כמטלה שניתן להתמודד עמה עם קצת הגיון וכישורי ניהול מתגלה די מהר כפרויקט רב שלבי שכל צעד בו תלוי ונובע מקודמו ויש לו השפעות לוגיסטיות וכלכליות משמעותיות. חשוב לקחת בחשבון שתהליך המעבר הינו תהליך מסובך ומורכב ודורש התמחויות מקצועיות, אשר בדרך כלל איננה בתחום ההתמחויות של החברה, והוא מצריך משאבי זמן רבים.

טיפים ליום המעבר: להמשך קריאה  לחצו כאן >>